AKM Články

Příprava auta na zimu

Teplota začíná pomalu klesat a blíží se magické datum 1. listopadu, je tedy nejvyšší čas přezout auto na zimní pneumatiky, doplnit nemrznoucí směsi a připravit se na klouzající se cesty.


Proč zimní pneumatiky?

Protože riskovat na letních pneumatikách v zimě se opravdu nevyplácí. Článku proč jo a proč ne a jestli stačí 2 pneumatiky nebo všechny 4, bylo napsáno již tolik, že je zbytečné to neustále do kola opakovat. Ale protože se říká "opakování matka moudrosti", tak si o tom něco řekneme, respektive napíšeme.

AKM říka: jednoznačně ANO! A kdy přezout?

Zimní pneumatiky se již musejí používat v období od začátku listopadu do konce března na všech komunikacích hrozíli výskyt námrazy a sněhu. Jejich použití i mimo toto období však nelze zevšeobecnit a o mnohem víc závisí od aktuálního počasí, lokalitě (např. v horských oblastech, tj. tady u nás, doporučujeme přezouvat už i o něco dříve, protože případné sněžení je nejen pravděpodobnější, ale na horských cestách i nebezpečnější) a též od tras, na kterých jezdíte. Nicměne, jak se říka, když teplota klesne v průměru za den pod 7°C, už bych měl přezout a nečekat na první sněhy. Zimní pneumatiky by měly být v dobrém stavu a neopotřebované. Určitě doporučujeme a ono se to v povinném období už musí, používat zimní pneumatiky na všech kolech, nejen na hnané napravě.

Nyní k pravidlu "4x4"?

  • 4 zimní gumy;
  • 4 milimetrový vzorek na gumě (minimum), mysli se tim hloubka vzorku, ne že budete měřit jeho délku či počet dražek;
  • 4 roky staré pneumatiky (maximum), ze zkušenosti vime, že gumy starší jak 4 roky už tyří a neplní svoji funkci, nehledě na její ojetí;
  • 4 měsíce na vozidle, o tym se da špekulovať, jak jsme pisali vyše, zaleži to na lokalitě, počasí, trasach a stylu jizdy;
  • Pozn.: A pokud máte auto 4x4 a máte aj 4 zimní gumy, tak to už je pak 4 na třetí. Ideální na zimu;

Co je dobre mit v autě?

Vždy se hodí škrabka na led na okna a nějaký smetáček, když máte na střeše vrstvu sněhu. Neni nutná, ale neni špatná plachta na předni sklo, pokud se vam zrovna nechce škrabat led na okně, případně se dá použít i rozmrazovací sprej. Užitečné, ale i praktické je vyměnit stávajicí textilni koberečky za gumové. Rovněž není špatný rozmrazovaci sprej na zámky auta, pokud je jimi vybaveno, nicméně tento je dobré mít u sebe, protože v zamčenem autě je celkem na nic. Pokud začne velmi mrznout neni špatné mit sebou i startovací kabely. Auto zásadně neroztlačujte, pokud však nejezdíte starou 120-cítkou, mohli by jste si zničit katalyzátor. Pokud vyrážíte do hor, užít si sněhovych radovánek, neni špatné mít sebou lopatu či lopatku nebo dokonce i pytlík s pískem. O řetězích ani nemluvě, ty považujeme v zimě na horach za nutnost.

Auto potřebuje rozehřat!

Zvláště v zimním období rostou nároky na autoelektriku. Nepouštějte stěrače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka. Často se poškodí i koncovky přívodních kabelů či pohonné motorky. Potkat vás mohou i jiné problémy. Jak na ně?

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se nezahřeje.

Auto je je lepší zahřát plynulou jízdou. Šetříte tak motor i palivo. Motor prvních několik minut (či kilometrů) nevytáčejte do vysokých otáček.

Špatnou baterii prozradí pomalý startér.

Prvním špatným znamením o stavu autobaterie může být už to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte akumulátor zkontrolovat,nejlépe u nás v servise. Změříme, případně dobijeme. Pokud zjistíme, že už to nemá fakt smysl, rovnou ho vyměníme za nový (dle dohody s Vámi).

Nestartuje? Auto neroztlačujte.

Když auto nestartuje, protože má vybitou baterii, rozhodně ho neroztlačujte. Kdo se tak pokusí rozpohybovat auto, pravděpodobně si zničí katalyzátor. K vyčerpanému akumulátoru vždycky volejte pomoc druhého auta se startovacími kabely. K dobití baterie pak stačí ujet padesát až sto kilometrů. Jak správně startovací kabely zapojit? Začínáme od kladného pólu (+) vybité baterie, propojíme ho s kladným pólem nabité. Druhý kabel pak napojíme nejprve na záporný pól (-) nabité baterie a druhý konec uchytíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterkou.

I dálkový ovládač se může vybít.

Nečekané problémy může způsobit nefungující centrální zamykání. Slábnoucí baterii v jeho dálkovém ovladači poznáte podle toho, že musíte k autu přicházet stále blíže a blíže, aby zamykání zareagovalo.

Pozor na vyhřívaná sedadla

I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou baterie při krátkých jízdách a využití mnoha elektro spotřebičů. Obrovským žroutem jsou hlavně vyhřívaná sedadla. Nezapomínejte je vypínat, úplně nejhorší je, když topí naprázdno.

Do nafty patří speciální aditiva.

Zima umí potrápit také řidiče dízlaků. Na zamrzlou naftu nabízejí výrobci speciální aditiva, majitelé starých aut mohou zkusit přimíchat trochu benzinu. Rozhodně to nezkoušejte u nových moderních motorů. A rada zkušených: když jedete na hory, natankujte plnou až tam, je pravděpodobné, že tam mají naftu aditivovanou na větší mrazy než u Vás "pod kopcem".

Jezděte s dostatkem paliva

Když se dostane do několika hodinové zácpy na dálnici a u nás v ČR to není zas tak velký problém, potřebujete si topit. Před cestou si proto natankujte plnou nádrž. I rezervička v kufru (kanystřík) se hodí.