AKM Články

Jak snížit spotřebu PHM?

Taky už Vás rozčiluje zvyšující se cena PHM? Nechcete dávat za PHM stále více a více peněz? S cenou PHM toho asi moc neuděláte, nicméně co ovlivnit můžete to je spotřeba Vašeho auta. A jak na to? Zde je několik základních rad, jak snížit spotřebu .... nicméně asi už je všechny znáte, ale kdo se tím řídí, že? Takže přečtěte níže uvedené a třeba Vám to i pomůže ...


Není to zas tak složité jak žebřík

Za hlavní považujeme změnit Vaše myšlenkové pochody a nezávodit jak Fitipaldi. Jezdit maximálně plynule a naučit se na místo brzd používat i mozek. Asi si to chce vzpomenout na autoškolu ... protože jak jsem ji dělal já ve svých 18-ti, tak si dodnes vzpomínám jak mi instruktor říkal ... "v klídku ... nešlapej temu tak ... netoč ho chudáka (fáčko 40Kw s karburátorem) ... koukej dopředu aj o 2 či 3 auta ... vypni motor u šraněk, protože než přejede ten vlak ve Vítkovicích, tak je půl nádrže v ***** ... atd., atd."

Základní pravidla jsou!

  • Nejezdit zbytečně rychle, stejně nic neušetříte a jestli jo, tak 5-10 minut, stojí to za to?;
  • Včas řadit výše;
  • Vypínejte motor před šraňkami (závorami);
  • Vyndejte z auta všechny zbytečnosti, co tam byt nemusí. Povinnou výbavu si tam nechte;
  • Nešlapejte tomu tak po krku;
  • A hlavně ... jezdit plynule;

Včas řadit výše!

To je asi ta hlavní zásada tzv. úsporné jízdy. Motor auta netřeba skoro vůbec vytáčet, protože dobře seřízené auto se rozjede téměř z volnoběžných otáček. Okamžitě po rozjetí auta řaďte dvojku a pak další vyšší rychlostní stupeň. Čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba. V praxi se u většiny motorů dá jet třeba na pětku při 1.500 otáčkách a motoru to na rozdíl od zažitých archaických názorů tak neškodí. Mnohem horší je vytáčení motoru za studena. O tom, že výrobci takový styl jízdy podporují, svědčí i moderní ukazatele optimálního rychlostního stupně, které dává do automobilů stále víc výrobců. Na palubní desce Vám pak svítí číslo zařazené rychlosti a ve chvíli, kdy byste měli přeřadit výše, se rozbliká šipka či zabliká vyšší rychlost. S tímto systémem už máme zkušenosti a zpravidla se to rozbliká ještě pod 1.500 otáčkami.

Kam spěcháte?

Další veledůležité pravidlo. Čím rychleji jedete, tím je vyšší spotřeba (ikdyž neplatí to absolutně). Pokud se budete držet povolených rychlostních limitů, nebude Vám auto až tak "žrát". Při vysokých rychlostech totiž roste spotřeba. Stejně neušetříte ani moc času, to už je zjištěno. Samozřejmě, když pojedete stokilometrovou vzdálenost rychlostí 50 km/h, bude Vám to trvat dvě hodiny, á 100 km/h jen hodinku. Ale když zrychlíte na nějakých 120 km/h, získáte pouhých dvanáct minut k dobru. Stejně tak na cestě po rádoby dálnici z Prahy do Brna ušetříte zrychlením ze 130 km/h na 150 km/h opět jen ubohých 12 minut a to ještě musíte jet v neděli v noci mezi 02:00 a 03:00, protože jinak se to na té rádoby dálnici ani nedá. Spotřeba ovšem půjde výrazně nahoru, třeba i o dva litry na 100 km. To i výrobci ve svém manuálu pro ekonomickou jízdu udávají, že při plně sešlápnutém plynovém pedálu až pod podlahu je spotřeba dvojnásobná oproti tříčtvrtečnímu sešlápnutí.

Předvídej dopředu ...

Plynulá jízda bez zbytečného zrychlování a brzdění je nejúspornější a také nejbezpečnější. Každé zrychlování i rozjíždění znamená výdej energie, která se pak bez užitku přemění v brzdách na teplo, tedy pokud nemáte setrvačník. Vůbec nejvíc paliva motor spotřebuje při rozjezdu. Sprintovat od semaforu k další červené tedy moc chytré není, no uznejte sami. Jezděte proto tak, jako byste brzdy vůbec neměli, ... no to by vypadalo asi, že? Když na semaforu svítí červená, sundejte nohu z plynu. Možná se vyplatí přibrzdit i před semaforem, třeba tam padne zelená a nebudete muset zastavit vůbec.

Z kopce s rychlostním stupněm, nejlépe tam dejte 5-tku či 6-tku (pokud ji máte)

Když jedete z kopce, zařaďte rychlostní stupeň a jeďte dolů bez plynu. Motor nespotřebovává žádné palivo. Někteří dokonce takhle podřazují i před zastavením až na dvojku. Jsou ovšem situace, kdy se naopak vyplatí vyřadit do neutrálu, třeba když víte, že pojedete do protisvahu a auto Vám tak vlastní vahou nabere rychlost, ... to je pak rozumné. V žádném případě, ale nevypínejte motor!!! Moderní auta s posilovači bez něj neumí brzdit ani zatáčet.

Vypínejte motor i při stání ... třeba i na křižovatce

Čekáte na křižovatce, v koloně nebo u šraněk, vyplatí se motor vypnout i na jednu minutu. V městském provozu ušetří vypínání i 10% paliva. Proto stále přibývá chytrých aut s automatickým systémem Start-Stop, který vypíná motor i na pár sekund vždy, když auto zastaví.

Zbytečnosti z kufru ven!

Každá zbytečnost v kufru zvyšuje spotřebu. Mnohdy jsou to malé drobnosti, které ve výsledku vydají za dalšího pasažéra. Zvlášť když máte i plnou nádrž, je to dalších cca 60kg, přitom benzinky jsou co pár kilometrů. Výrobci zpravidla udávají, že 100 kg hmotnosti navíc zvýší spotřebu až o 1 litr na 100km. Podobným žroutem paliva je i prázdný střešní nosič na autě. Při rychlostech nad 75 km/h se až polovina energie spotřebuje na překonání odporu vzduchu, (píše se v chytrých manuálech). Z hlediska aerodynamiky, a tedy i spotřeby se vyplatí větrat spíše střešním oknem než bočními, nehledě na vrtulníkový efekt při otevřených oknech v zadu.

Omezte klimatizaci

Klimatizace "sežere" i 1 litr na 100 km. A čím výkonově slabší motor (třeba 1,2 HTP - honič třech pístů), tím hůře, protože ten má problém už tak sám se sebou a to si to jede jen na 3 válce. Samozřejmě byste se neměli v autě přehřát, ale nastavte si klimatizaci tak, abyste uvnitř měli jen o 4 až 5 stupňů méně než je venku. Takže když je venku 30°C, mějte klidně 25°C. Pokud máte mechanicky ovládanou klimatizaci, zapínejte ji jen při jízdě z kopce dolů se zařazenou rychlostí, pak ji zase vypněte. Takhle s rozmyslem se dá udržovat i solidní teplota i solidní spotřeba. Používejte s rozmyslem i vyhřívání sedadel, které je hodně velkým žroutem energie, stejně tak nezapomeňte vypínat vyhřívání zrcátek. Když elektrické spotřebiče na palubě nepotřebujete, vypínejte je.

Hlídejte nahuštění pneumatik

Z hlediska spotřeby i jízdních vlastností se vždy vyplatí hustit pneumatiky na horní hranici tolerance dle výrobce a doporučení. Při podhuštění se výrazně zvyšuje spotřeba a snižuje se i životnost pneumatiky. Tlak je třeba překontrolovat minimálně jednou měsíčně, a nejlépe vždy před jízdou. Za úvahu stojí si koupit pneumatiky s nízkým valivým odporem, jsou sice dražší, ale šetří palivo a vydrží i dvakrát déle než ty běžné.

Kupte kvalitní olej, ten fritovací nechte ve friťaku ...

Čím kvalitnější motorový olej, tím nižší spotřeba a zároveň i vyšší životnost motoru. Velký rozdíl mezi olejem například 15W/40 a 0W/40 se projeví hlavně v zimě nebo při častých studených startech. Zatímco u syntetiky 0W/40 se motor maže už po několika sekundách, u minerálního oleje na to potřebuje i desítky sekund. Investice do kvalitnějšího oleje se zúročí při každé cestě k pumpě a motor vydrží více.

Vybírejte přímější cestu, sledujte palubní počítač

Pro nižší spotřebu se vyplatí i dobře vybírat cestu. Delší cesta po lepší cestě (ikdyž v podmínkách ČR to je velmi složité) je levnější a rychlejší než po kopcovité a zatáčkovité okresce. Můžete-li využít dálnici, je to ideální (ikdyž jak jsme psali výše, podmínkách ČR to je velmi složité). Takže nejkratší trasa navržená tou Vaší GPS navigací nemusí být až tak nejúspornější. Při jízdě je pak výbornou pomůckou palubní počítač. Sledování okamžité i té průměrné spotřeby přímo vybízí k ekonomické jízdě.